Journal-Veröffentlichung von Dr. Steve Kenner: “Digital citizenship education – Teachers’ perspectives and practices in Germany and Hong Kong”
Gemeinsam mit Bastian Vajen (Leibniz Universität Hannover) und Dr. Frank Reichert (The University of Hong Kong) hat unser Gastdozent Dr. Steve Kenner Forschungsergebnisse im internationalen Peer-Review Journal Teaching and Teacher Education veröffentlicht
News vom 14.12.2022
Für die Studie wurden halbstrukturierte Interviews mit 17 Lehrkräften in Hongkong und Deutschland durchgeführt, um die Vorstellungen der Lehrkräfte in Bezug auf die digitale Bürgerschaft und politische Bildung in digitalen Gesellschaften zu untersuchen. Die Lehrkräfte erkannten die positiven Einflüsse der Digitalisierung auf die Informationsbeschaffung und Partizipationsmöglichkeiten. Sie betonten aber auch die Gefahr der potenziellen Manipulation und Beeinflussung durch antidemokratische Akteur*innen hin. Die Lehrkräfte reflektierten allerdings die Einflüsse der Digitalisierung auf das Konzept der Bürgerschaft und die Möglichkeiten für neue bürgerschaftliche Praxen im digitalen Raum nur selten.
Abstract
Teachers’ beliefs influence educational goals, teaching practices, and learning outcomes, and are thus of great importance for civics research. This comparative study used semi-structured interviews with 17 teachers in Hong Kong and Germany conducted in 2020 to examine teachers’ beliefs about digital citizenship and education in digital societies. The teachers acknowledged the positive influences of digitalization on information gathering and participation opportunities. They also highlighted the threat of manipulation and interference by antidemocratic actors but rarely reflected on the influences of digitalization on the citizenship concept. Teacher education should facilitate discourses about digital citizenship that go beyond traditional competence models.
Quelle:
Vajen, Bastian / Kenner, Steve / Reichert, Frank (2023) Digital citizenship education – Teachers’ perspectives and practices in Germany and Hong Kong, In: Teaching and Teacher Education. Vol. 122, Feb. 2023. Online first here (free download until 27. jan 2023)