Leberecht Funk
Affiliiert mit der Arbeitsstelle Anthropologie der Emotionen
Leberecht Funk promovierte am 27. September 2019 im Fach Sozial- und Kulturanthropologie an der Freien Universität Berlin (Betreuerin: Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler). Titel der Dissertation: "Society, Cosmology, and Socialization of Emotions".
Beruflicher Werdegang
seit 02/2017
Projektmitarbeiter im Arbeitsbereich Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler, Institut für Sozial- und Kulturanthropologie, Freie Universität Berlin
10/2015 - 01/2017
Promotionsstipendium aus Mitteln des Clusters Languages of Emotion, Freie Universität Berlin
10/2014 - 09/2015
Projektmitarbeiter im Arbeitsbereich Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler, Institut für Ethnologie, Freie Universität Berlin
04/2014 - 09/2014
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Arbeitsbereich Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler, Institut für Ethnologie, Freie Universität Berlin
09/2009 - 10/2013
Wissenschaftlicher Mitarbeiter im Forschungsprojekt „Sozialisation und Ontogenese von Emotionen im Kulturvergleich“ (Leitung: Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler), Cluster Languages of Emotion, Freie Universität Berlin
02/2007 - 02/2009
Wissenschaftlicher Volontär für Ostasien, Museum für Völkerkunde Dresden, Staatliche Ethnographische Sammlungen Sachsen
Akademischer Abschlüsse
09/2019
Promotion im Fach Sozial- und Kulturanthropolpogie an der Freien Universität Berlin
10/2005
M.A. in Ethnologie, Freie Universität Berlin
Nebenfächer: Europäische Ethnologie, Sinologie
Mitgliedschaften
- Deutsche Gesellschaft für Sozial- und Kulturanthropologie (DGSKA)
- European Association of Social Anthropologists (EASA)
- Gründungsmitglied der AG Psychologische Anthropologie der DGSKA
- AG "Kognitive und Linguistische Anthropologie" der DGSKA
SoSe 2015
(mit Birgitt Röttger-Rössler) Sozial- und Kulturanthropologisches Colloquium: Ethnologische und kulturpsychologische Perspektiven auf Kindheit
WiSe 2014/15
MA: Seminar: (New) Kinship Studies (auf Englisch)
BA: Seminar: Einführung in die Sozial- und Kulturanthropologie
SoSe 2014
BA: Seminar: Kindheit in China
SoSe 2013
BA: Seminar: Erfahrungen als „Selbst“ und Vorstellungen von „Person“
SoSe 2012
(mit Susanne Jung) BA: Seminar: Kindheit und Sozialisation im Kulturvergleich
Promotionsforschung
Society, Cosmology, and Socialization of Emotion among the Tao in Taiwan
Research project
My doctoral dissertation emerges from the bi-disciplinary research project “Socialization and Ontogeny of Emotions in Cross-Cultural Perspective” (2009-2014) which was located at the cluster “Languages of Emotion” at the FU Berlin and lead by Prof. Dr. Birgitt Röttger-Rössler from the FU Berlin (social and cultural anthropology) and Manfred Holodynski from the University of Münster (developmental psychology). Research was carried out in three different field sites: Among the Minangkabao in Indonesia (Susanne Jung), among the Bara in Madagascar (Gabriel Scheidecker) and among the Tao on the Taiwanese island of Lanyu (Leberecht Funk). Central research questions were formulated from the joint theoretical perspective of our project:
- What are the culturally approved display rules of emotional expression in Tao society?
- What is the local meaning of emotion words?
- How do Tao children learn the emotional repertoire of their society?
- How do caretakers make use of emotionally arousing socialization practices?
- Which emotions play a leading role in the process of socialization?
- How do emotions develop in the course of ontogeny and how do they influence each other?
The Tao people
The Tao are a group of approx. 4.500 people who share close cultural affinities with the northernmost inhabitants of the Philippines. Tao society consists of hierarchically organized bilateral kinship groups whose boundaries cannot be sharply distinguished. The hierarchical element is balanced by an egalitarian ethos that is especially strong among „siblings“. The Tao have a dual world view: Humans and spiritual beings live in co-existing worlds that need to be kept apart in order to avoid harm for the „bodily self“ (kataotao). People are surrounded by malicious Anito spirits who are able to overhear human conversation and try to snach the „souls“ (pahad) of the weak (especially young children).
Field experience
Between 2010 – 2011 I spend 13 months in a Tao village. I soon realized that the answers for the above mentioned questions can only be satisfactorily given if I understood the dynamics of society and explored the Tao’s cultural models of person, emotion, and development. By taking an holistic approach I was able to draw connections between society, cosmology, emotions, and the life course.
Methods
Concepts and methods from social and cultural anthropology and developmental psychology were combined within a mixed method approach. I started my research activity with a survey about the meaning of emotion terms in the local language cirisiring no tao. Throughout my field stay I conducted interviews about socialization practices, educational methods, and children’s memories of educational experiences. Systematical recordings of emotional episodes between children and care-givers and among children enabled me to document and analyze non-verbal patterns of emotional behavior. My research benefitted greatly from the help of my field assistents Xie Laiyu and Huang Yingzhen.
Some results
From late infancy onwards until about the age of 3,5 Tao children are constantly teased by their care-givers. From the Tao’s perspective these kind of treatments are necessary to harden children’s „souls“ in order to make them less vulnerable to the attacks of Anito spirits. The only way for Tao children to end teasing is to stay „calm“ (mahanang) and „avoid eye contact“ (jiozayan). Early childhood experiences of Tao children lead to an „anxiety and shame disposition“ (kanig) that has to be successively overcome in later stages of the life cycle.
Timetable
The dissertation was handed in in April 2019.
Feldforschungen
02/2019
Alishan, Taiwan
10/2010 – 08/2011
Lanyu, Taiwan
01 – 02/2010
Lanyu, Taiwan
Objektforschung
02/2007 – 03/2009
Ostsiatische Sammlungen des Museums für Völkerkunde Dresden und des GRASSI Museums für Völkerkunde zu Leipzig
Forschungsinteressen
Regional
- Ostasien (speziell Taiwan)
- Südostasien
- Europa
Thematisch
- Emotion und Affekt
- Kindheit und Sozialisation
- Personenkonzepte
- Mensch-Umwelt-Beziehungen
- Animismus
- Soziale Beziehungen
- Interdisziplinäres Forschen
- Kulturvergleich
- Objektforschung und materielle Kultur
- Monster Studies
Inhalt:
- Publikationen
- Talks & Papers
Publikationen
(in print)
(mit Ferdiansyah Thajib) Intimacy and Care. In: Stodulka, Thomas, Dinkelaker, Samia & Ferdiansyah Thajib (eds.): Affective Dimensions of Fieldwork and Ethnography. New York: Springer.
(in preparation)
Bringing my wife and children to the field: methodological, epistomological, and ethical reflections. In: Braukmann, Fabienne, Haug, Michaela, Metzmacher, Katja & Rosalie Stolz (eds.): Being a parent in the field: implications and challenges of accompanied fieldwork. Transcript: Bielefeld.
2015
(with Martin Voss) Participative Vulnerability and Resilience Assessment and the Example of the Tao People (Taiwan). In: Krüger, Fred, Bankoff, Greg, Cannon, Terry & Lisa Shipper (eds.): Cultures and Disasters. Understanding Cultural Framings in Disaster Risk Reduction. Routledge, 255-276.
2015
(with Birgitt Röttger-Rössler, Gabriel Scheidecker & Manfred Holodynski) Learning (by) feeling: A Cross-Cultural Comparison of Socialization and Development of Emotions. In: Ethos 43 (2): S. 187-220.
2014
Entanglements between Tao People and Anito on Lanyu Island, Taiwan. In: Musharbash, Yasmine & Geir-Henning Presterudstuen (eds.): Monsters and Anthropology in Australasia and Beyond. New York: Palgrave Macmillan, S. 143-157.
2012
Fühlen(d) lernen: Zur Sozialisation und Entwicklung von Emotionen im Kulturvergleich. In: Zeitschrift für Erziehungswissenschaften 15: S. 217–238. DOI 10.1007/s11618-012-0302-z. Artikel lesen [pdf]
2010
’Halte den Sarg bereit, und der Mann wird nicht sterben’ – Der chinesische ‚Langlebigkeitssarg’ des Völkerkundemuseums zu Leipzig. In: Jahrbuch der Staatlichen Ethnographischen Sammlungen Sachsen 45: S. 269 – 288.
2009a
’Kindespietät’ und ‚langes Leben’ in China. In: Carolin Kollewe & Karsten Jahnke (eds.), FaltenReich - Vom Älterwerden in der Welt. Leipzig: Völkerkundemuseum, S. 88-93.
2009b
Yaotoufo [Wackelpagode]. In: Bai ying zhi guang. Sakesen - bolan gongting wenwu jingpin ji (1670 - 1763 nian) [Im Zeichen des weißen Adlers. Höfische Kunst aus Sachsen-Polen (1670-1763)],Beijing: Zijincheng chubanshe [The Forbidden City Publishing House]. S. 74.
2009c
Ein formaler Vergleich der institutionalisierten Geschlechterbeziehungen bei den Moso (China) und den Nayar (Indien). Eine Antwort auf Roland Hardenberg. In: Paideuma 55: S. 221-240. Artikel lesen: [pdf]
2008a
Wackelpagode. In: Cordula Bischoff (ed.): Goldener Drache, Weißer Adler: Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am sächsisch-polnischen Hof (1644 – 1795); [anlässlich der Ausstellung Goldener Drache – Weißer Adler. Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am Sächsisch-Polnischen Hof (1644 – 1795), Staatliche Kunstsammlungen Dresen, Residenzschloss, 11.10.2008 – 11.01.2009], S. 73-74.
2008b
Mandschurisches Generalsgewand. In: Cordula Bischoff (ed.): Goldener Drache, Weißer Adler: Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am sächsisch-polnischen Hof (1644 – 1795);[anlässlich derAusstellung Goldener Drache – Weißer Adler. Kunst im Dienste der Macht amKaiserhof vonChina und am Sächsisch-Polnischen Hof (1644 – 1795), StaatlicheKunstsammlungen Dresen,Residenzschloss, 11.10.2008 – 11.01.2009], S. 184.
2008c
Damenschuhe für Lotosfüße. In: Cordula Bischoff (ed.): Goldener Drache, Weißer Adler: Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am sächsisch-polnischen Hof (1644 – 1795);[anlässlich derAusstellung Goldener Drache – Weißer Adler. Kunst im Dienste der Macht amKaiserhof vonChina und am Sächsisch-Polnischen Hof (1644 – 1795), StaatlicheKunstsammlungen Dresen,Residenzschloss, 11.10.2008 – 11.01.2009], S. 294.
2008d
Drei Specksteinfiguren. In: Cordula Bischoff (ed.): Goldener Drache, Weißer Adler: Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am sächsisch-polnischen Hof (1644 – 1795); [anlässlich der Ausstellung Goldener Drache – Weißer Adler. Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am Sächsisch-Polnischen Hof (1644 – 1795), Staatliche Kunstsammlungen Dresen, Residenzschloss, 11.10.2008 – 11.01.2009], S. 312.
2008e
Deckeldose. In: Cordula Bischoff (ed.): Goldener Drache, Weißer Adler: Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am sächsisch-polnischen Hof (1644 – 1795); [anlässlich der Ausstellung Goldener Drache – Weißer Adler. Kunst im Dienste der Macht am Kaiserhof von China und am Sächsisch-Polnischen Hof (1644 – 1795), Staatliche Kunstsammlungen Dresen, Residenzschloss, 11.10.2008 – 11.01.2009], S. 329.
Talks & Papers
2018
Praising children as a cultural challenge – conflicting pedagogies in a Taiwanese minoritarian setting. Konferenz: European Association of Social Anthropologists (EASA), Stockholm, Schweden.
2018
„Sichtbares und Unsichtbares bei den Tao in Taiwan. Interimstagung der Arbeitsgruppe Südostasien der DGSKA, Institut für Ethnologie, Universität Heidelberg.“
2018
Mit eigenen Kindern im Feld: Methodische, epistemologische und ethische Reflexionen. Workshop: Feldforschung und Familie: Herausforderungen des Elternseins im Feld, Universität zu Köln.
2017
How monsters come into existence: Socialization practices, moral affects, and Anito spirits among the Tao in Taiwan. Anthropology Symposium: Living with Monsters, University of Sydney, Australien.
2017
Affective practices, morality, and „caring“ for the elderly in Tao society. Gründungsveranstaltung der AG Psychologische Anthropologie, DGSKA-Konferenz Berlin.
2015
Seelenvorstellungen und Sozialisation von Emotionen bei den Tao (Taiwan). Sozial- und Kulturanthropologisches Colloquium, Institut für Ethnologie, Freie Universität Berlin.
2013
Angst vor bösartigen Geistwesen bei den Tao in Taiwan. Anthropologie der Emotionen, Langen Nacht der Wissenschaften, Freie Universität Berlin.
2012
Socialization of “anxiety” and “shame” among the Tao (Taiwan). 21st Congress of the International Association of Cross-Cultural Psychology (IACCP), Stellenbosch, Südafrika.
2012
Kulturelle Modelle von “Katastrophe” und Emotionsregulation bei den Tao (Taiwan). Sozialanthropologisches Colloquium „Zum Umgang mit Unglück, Leid und Katastrophen“, Institut für Ethnologie, Freie Universität Berlin.
2011
(with Susanne Jung) Mit Kindern im Feld: Zur Sozialisation von Emotionen bei Tao und Minangkabao. Sozialanthropologisches Colloquium, Institut für Ethnologie, Freie Universität Berlin.
2011
Feldforschung unter Geistern: methodische Zugänge bei den Tao. Workshop: Ontogenese von Emotionen im Kulturvergleich: Methodische Zugänge, Cluster Languages of Emotion, Freie Universität Berlin.
2009
Führungen durch den chinesischen Teil der Ausstellung FaltenReich. GRASSI Museum für Völkerkunde zu Leipzig.
2008
Der chinesische Wunsch nach Langlebigkeit. Vortragsreihe Kultur am Mittag, Museum für Völkerkunde Dresden.
2008
Kindespietät in China – Vom Umgang mit den Eltern. Seniorenakademie, Museum für Völkerkunde Dresden.