Jun.-Prof. Dr. Julia Offenhammer-Tuppat
University of Hohenheim
Social Structure and Social Inequality
Assistant Professor
Short bio (as of 01.03.2021)
Scientific Career
- since March 2021 Assistant Professor (Tenure, W 3) in Social Structure and Social Inequality, University of Hohenheim
- since August 2017 Researcher, SFB 1171 "Affective Societies", Freie Universität Berlin
- since June 2017 Project management of the project "Soziale Ungleichheiten in der schulbezogenen Passung bei Schuleintritt" (SchuPS); funded by IDeA Centre Frankfurt (with Frederick de Moll, Goethe-Universität Frankfurt)
- 2012-2017 Researcher, Goethe-Universität Frankfurt/ Main
- 2011-2012 Researcher, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf
- 2009-2010 Student assistant, Universität zu Köln
Education
- 04/2014-03/18 Doctoral thesis (Dr. phil. in Sociology): "Social background, health and education: The role of health inequality in the intergenerational transmission of educational opportunity“ (German: „Soziale Ungleichheit, Gesundheit und Bildungserfolg: Die Rolle gesundheitlicher Ungleichheit bei der intergenerationalen Transmission von Bildungschancen"), Goethe-Universität Frankfurt (Supervisors: Prof. Dr. Birgit Becker, Goethe-Universität Frankfurt; Prof. Dr. Matthias Richter, Martin-Luther-Universität Halle)
- 2010-2011 Master of Science in Social Research Methods, City University London, UK; Master-Thesis: "Determining Children’s Socioeconomic Status. Evidence against two common measurement practices in investigations of child health” (Supervisor: Prof. Monica Magadi)
- 2007-2010 Bachelor of Science in Social Sciences, Universität zu Köln; Bachelor Thesis "Justin and Jonas' school grades: The impact of first names on grading" (German: „Justin und Jonas und ihre Schulnoten: Eine empirische Analyse zum Einfluss der sozialen Wahrnehmung von Vornamen auf schulische Leistungsbewertungen“; Supervisor: Prof. Dr. Ulrich Rosar)
Research fields
- Social Inequality
- Sociology of education
- Sociology of migration
- Sociology of health and illness
- Quantitative Methods
Publications
Journal articles (Peer-Review)
- Tuppat, Julia & Jürgen Gerhards (2021): Immigrants’ First Names and Perceived Discrimination: A Contribution to Understanding the Integration Paradox. European Sociological Review 37(1): 121-135.
- Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2020): “Boundary-Maintenance” or “Boundary-Crossing”? Name-Giving Practices among Immigrants in Germany. Names (online first).
- Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2020): Gendered Pathways to Integration: Why Immigrants’ Naming Practices Differ by the Child’s Gender. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 72: 597-625.
- Gerhards, Jürgen, Tim Sawert & Julia Tuppat (2020): Reversing the symbolic order of discrimination: results from a field experiment on the discrimination of migrants and transgender people in theatre. Journal of Ethnic and Migration Studies (online first).
- Becker, Birgit & Julia Tuppat (2018): Does ethnic bias affect kindergarten teachers' school entry recommendations? Educational Research 60(1): 17-30.
- Tuppat, Julia, Birgit Becker & Matthias Lange (2016): The risk of delayed school entry by migration background in different institutional settings. Can reformed school entry procedures buffer ethnic educational inequality at school start? Zeitschrift für Erziehungswissenschaft 19(4): 745-76.
- Tuppat, Julia & Birgit Becker (2014): Sind türkischstämmige Kinder beim Schulstart im Nachteil? Die Bedeutung genereller und aufnahmelandspezifischer Kompetenzen für die Wahrscheinlichkeit einer Rückstellung. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie 66(2): 219-241.
- Becker, Birgit & Julia Tuppat (2013): Unequal Distribution of Educational Outcomes between Social Categories: 'Children at Risk' from a Sociological Perspective. Child Indicators Research 6(4): 737-751.
Working Papers
- Sawert, Tim & Julia Tuppat (2020): Social inequality in the digital transformation: Risks and potentials of mobile health technologies for social inequalities in health. SOEPpapers on Multidisciplinary Panel Data Research 1079.
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Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2018): „Boundary Maintenance” oder “Boundary Crossing”? Symbolische Grenzarbeit bei der Vornamenvergabe bei Migrantinnen [„Boundary Maintenance” or “Boundary Crossing”? Migrants’ Symbolic Boundary Work When Giving First Names]. Working Paper SFB 1171 Affective Societies 02/18.
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Gerhards, Jürgen & Julia Tuppat (2018): „Boundary Maintenance” oder “Boundary Crossing”? Symbolische Grenzarbeit bei der Vornamenvergabe bei Migrantinnen. SOEPpapers 996.
Presentations (selection)
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09/2019: Wahrgenommene Diskriminierung,Gesundheit und Belonging von Migrant_innen. Gemeinsame Jahrestagung der Gesellschaft für Medizinische Soziologie und der Deutschen Gesellschaft für Sozialmedizin und Prävention. “Neue Ideen für Gesundheit”, Heinrich-Heine Universität Düsseldorf.
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05/2019: Gesundheitliche Selektion beim Übergang in die Sekundarstufe I. Frühjahrstagung der DGS Sektion „Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse“ 2019, Wissenschaftszentrum Berlin.
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04/2018: The Effects of Children's Noncognitive Dispositions at School Entry on Long-term Academic Outcomes. Roundtable Discussion. American Educational Research Association (AERA), 2018 Annual Meeting. New York City, USA (with Frederick de Moll)
- 04/2018: Social Inequality, Children’s Health and Educational Outcomes. Paper presentation. American Educational Research Association (AERA), 2018 Annual Meeting. New York City, USA
- 09/2017: Effekte elterlicher Partnerschaftsauflösungen auf die Gesundheit von Kindern und Jugendlichen. Gemeinsame Jahrestagung der DGEpi, DGMS, DGPMS „Gemeinsam forschen – gemeinsam handeln“, Universität zu Lübeck
- 02/2017: Elterliche Partnerschaftsauflösung und die Gesundheit von Kindern und Jugendlichen. Frühjahrstagung der DGS-Sektionen Familiensoziologie und Medizin- und Gesundheitssoziologie, Martin-Luther Universität Halle
- 09/2016: Ethnic inequality in kindergarten teachers’ school entry recommendations? Paper presentation. ECSR Conference 2016 “Stratification and Population Processes in European Societies”, University of Oxford, UK
- 03/2016: Gesundheit als Determinante sozialer Mobilität? Zum Einfluss der individuellen Gesundheit auf den Bildungserfolg von Kindern in Deutschland. Kongress Armut und Gesundheit „Gesundheit ist gesetz(t)?”, TU Berlin
- 08/2015: Health problems and educational success: The impact of stigma and negative self-perception. RC28 Summer 2015 Conference “Demographic Perspectives on Inequality”, University of Pennsylvania, USA
- 03/2014: Gesundheitliche Ungleichheit als Determinante sozialer Bildungsungleichheit? 2. GEBF Conference for Junior Scientists „Die Perspektiven verbinden“, University of Frankfurt
- 10/2013: Ethnic disparities at school entry. The effect of a Turkish migration background on the risk of delayed school entry under consideration of children’s general and receiving country specific skills. Conference presentation. European Consortium for Sociological Research "Developments in Social Inequality and Social Cohesion", Tilburg University, Netherlands
- 09/2012: Disparitäten zwischen Schülern mit und ohne Migrationshintergrund an der Schnittstelle Einschulung. 48th Congress of the German Association of Psychology „Faszination Forschung“,University of Bielefeld
Affiliations
- IDeA (Research Center of Individual Development and Adaptive Education of Children at Risk)
- RC 28: Social Stratification and Mobility (International Sociological Association)
- Sektion „Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse“, Deutsche Gesellschaft für Soziologie
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Sektion „Medizin- und Gesundheitssoziologie“, Deutsche Gesellschaft für Soziologie
Teaching
Social Inequalities and Health
Sommersemester 2020, Freie Universität Berlin
Health inequalities in European Societies
Wintersemester 2019/2020, Freie Universität Berlin
Ungleiche Kindheiten (Seminar für Lehramtsstudierende)
Sommersemester 2017, Goethe-Universität Frankfurt
Soziologie der Gesundheit: Theorie und Empirie gesundheitlicher Ungleichheit
Sommersemester 2017, Goethe-Universität Frankfurt
Gesundheitliche Ungleichheit
Wintersemester 2016/17, Goethe-Universität Frankfurt
Sommersemester 2015, Goethe-Universität Frankfurt
Bildungsungleichheit (Seminar für Lehramtsstudierende)
Wintersemester 2015/16, Goethe-Universität Frankfurt
Sommersemester 2015, Goethe-Universität Frankfurt
Wintersemester 2014/15, Goethe-Universität Frankfurt
Einführung in die Datenanalyse mit Stata
Sommersemester 2017, Goethe-Universität Frankfurt
Stata I und II (Methodenwoche an der Goethe-Universität Frankfurt)
Wintersemester 2015/16, Goethe-Universität Frankfurt
Kindheit und soziale Ungleichheit
Sommersemester 2012: Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf